Thursday, October 16, 2008

LANGKAWI.....PENGAJARAN BAGI KU......

minggu lepas saya membawa pelajar saya ke pulau langkawi.... emmmmmm seronok mereka, sampaikan mereka lupe yg mereka ni mengikuti kursus rekreasi marin... kebetulan di sana ada kawan kite yg bergiat dalam rekreasi marin iaitu Pak Dan. pak Dan juga merupakan xstudent UiTM sport.. kebetulan dia ada di sana bertugas sebagai Peg Sukan Langkawi.. terus saya berurusan gan nya.. kita bagi biz kat kawan2, sambil membantu antara satu same lain... alhamdullilah semunya berjalan lancar, cume dalam sesi pembelajaran ada sedikit masalah, kerana pelajar yg saya bawa ni agak degil dan TEGAR sedikit... pening dibuatnya..... kami pergi snorkling, fishing, kayak dan macam2 lagi... teringat saya pada alumni SR221 tahun 2005 tak silap saya, kami pergi ke langkawi untuk melengkapkan amali utk subjek Prof Mus.. seronok.. ye la time tu kite pergi sebagai pelajar, tp sekarang kite pergi sebagai pensyarah pengiring lak... hehehehehe dah tak boleh nak terenjal sgt mcm dulu..... malkumla.. pergaualan gan kawan2 pun kene cover2 ye lah depan student.... kami berada disana selama 3 hari 2 malam.... emmmm boleh la.. kami enjoykan diri kami sendiri... hahahahahahahaha.. kerja kat opis agak berlambak.. jd time2 mcm ni la kami release tension..... hehehehehehehehehe.... bile saya fikirkan masalah pelajr2 saya semester 2 skrg ni agak pening kepala saya... ye la peragai mereka ni pelik2.... kami bagi peluang kat depa untuk kenal gan aktiviti rekreasi marin, tapi apa yang saya lihat mereka ni seperti tidak mahu belajar sesuatu yg baru... emmmm.... pelik kan... saya cube untuk memperkenalkan aktiviti2 ni kepada pelajar tapi itu tindak balas mereka berikan kepada kami.. bile disuruh snorkling, depa mahu tak mahu je.. buat setakat buat je.... entah la.. saya dah pening gan pelajar2 ni...... tu yg kami enjoy sendiri gan aktiviti disana.... saya agak malu gan sahabat saya iaitu Pak Dan, ye la semua nya telah diajar secara teori kepada pelajar, tapi bile di sana mereka seperti tidak pernah diajar pun.. ADAKAH INI SALAH SAYA???? nak marah tak lalu dah... apa yg boleh kami buat kami dah buat, terserah pada mereka... moga Allah bukakkan pintu hati mereka unutk menimba ilmu..... AMIN........ mereke seperti tidak tahu apa yg mereka nak buat dimasa akan datang.. sebagai ogr melayu dan pendidik, saya tak sanggup melihat mereka dalam keadaan mcm tu.... tp semua saya dah cube lakukan untuk mereka.. tapi tak diendah dan tak dihargai langsung....... ni la cabaran saya untuk mendidik pelajar semester 2 tahun ni....... bile balik ke kolej, kami buat posmoterm untuk mereka.. tu pun macam tak ada feedback lansung daripada mereka.... apa lagi yg boleh saya lakukan???????? saya banyak bersabar dengan mereka.... Pak Dan sendiri pun menyata kan yg mereka ni susah kit untuk terima apa yg diajar.. walaupun dah buat water confident dan diajar mcm mane nak pakai MASK n J Tuip, mereka masih tak boleh pakai apabila dibawa ke site snorkeling......... emmmmmmm......... ADAKAH SAYA GAGAL untuk mendidik mereka????

2 comments:

hisyamchemat said...

Biasala tu Chek. Macam tak pernah jadi pelajar. Cara nak selamat diri, mudah sahaja... kata guru tak ajaq kami lagi. Tak payahlah nak ambik hati.

Yang penting nawaitu kita kena betul. Biar ikhlas sampaikan ilmu. Guru kita dulu jangan dilupa. Agar kesinambungan ilmu itu sentiasa diberkati.

FoO dA fIrSt#1 said...

chek, maaf la nak komen sikit. satu benda yang foo nmpk, byk sgt tanda soal (?). bukan apa, kalau kurang kan (?) tu, mungkin chek boleh settlekan apa yang timbul. bykkan penyelesaian...

salam...